naan-en-nico.reismee.nl

Bootvluchtelingen & Bling-Bling, Borneo & Brunei.

Met een vreemd gevoel liet ik Annika op het vliegtuig richting Bangkok stappen. Gek om nu zonder mijn Naan door te gaan, maar gelukkig met mijn goede vriend Guus!

SABAH, Maleisisch Borneo.
Dit bleek al snel het land van de Filipijnse bootvluchtelingen. Buiten de toeristengebieden was het zeer schrijnend de grote gezinnen te zien (over)leven op hele kleine boten. Ondanks de armoede zijn deze mensen ontzettend vriendelijk. 's Avonds op straat deelden de toffegastjes gebakken banaan en coca cola met ons. Vervolgens werden wij uitgenodigd om samen met henMichael Jackson moves te doen op muziek uit de speakers van hun afgeragde bak. Onder luid gejoel van voorbijgangers heeft Guus zowaar een aantal moves te voorschijn getoverd waar MJ jaloers op zou zijn! (Er is filmmateriaal van...) Om het echte Azie te ervaren zijn wij ook karaoke gaan zingen! Een klein hokje van 1 bij 1 meter waar je je eigen 'hippe' westerse muziek kunt uitzoeken. Het werd meebleren met Boyzone! En als snel kwamen veel mensen kijken naar de gekke Westerlingen. Ofzekwamen op ons valse gebleraf...


Mijn moeder was zeer opgelucht dat ik voor het laatste maandje reizen zonder Annika toch een reismaat had: namelijk Guus Zwitser! Een man, ja die zou mij goed kunnen beschermen tegen de vervelende Aziaten. Nu is dat in zeker opzicht zo, maar het 'gevaar' kwam uit onverwachte hoek! De vrouwen met hoofddoek reageren vreemd bij het zien van mijn blonde lokken en blanke huid. Op straat lopen Maleisische pubermeisjes giechelend voorbij en spreken zijopenlijk hunverbazing uit: 'WOW!! hihi' Bij de lokale Etos kreeg ik het schaamrood op de wangen toen twee gehoofddoekte cassieres riepen :' Oh you are so beautiful.' 'You have beautiful hair' 'You are sooo cute!!!'. In ieder geval geen handopleggingen als Jomanda zoals in Indonesie het geval was. Daar kwam 4(!!)zwangere vrouw op mij af, pakten mijn hand vast en legden die op hun buik (en het liefst werd er nog een foto van gemaakt). Wie weet waarom ze dit doen mag het zeggen!

Na dit hoogtepunt kwam al snel een dieptepunt: Guus werd ziek. En hoe! Hij had meer dan 40 graden koorts en we zijn onmiddelijk naar het ziekenhuis gegaan. Wij dachten dat in Nederland de wachtrijen lang waren, maar hier spannen ze echt de kroon. Met wat woorden Maleisisch kwamen er toch wat zusters opdraven. Eerst werd Guus aan het zuurstof gelegd, de hartslag werd gemeten, twee bloedtesten afgenomen, urinetest en als klapper op de vuurpijl werd er een rontgen-foto tegenaan geknald. Guus werd toch heel bang voor de rekening. Eenrontgenfoto kost in NL al snel 1000 euro... De vriendelijke dokter kwam na 5 uur vertellen dat hij geen dengue of malaria had, maar slechts een virus. De kosten van deze hele dag ziekenhuis: 10 euro!!

Guus herstelde en we namen de jeep door de jungle. We hebben een prachtige kalksteengrot bezocht waar op honderden meters hoog mannen in touwen hangen en hun leven wagen om vogelnestjes te verzamelen. Deze vogelnetjeszijn een delicatesse (erwordt soep van gekookt) en zijn ontzettend veel geld waard. (Misschien gezien in Planet Earth). Wel moesten we omhoog blijven kijken, want de grond was bezaaid met stront!! :)

Waar we in Kalimantan nog veel hardhoutbomen zagen bestaat Maleisisch Borneo volledig uit palmolieplantage. Palmolie wordt voor heel veel doeleindengebruikt zoals voor zeep, voor etenswaren enbrandstof. De regenwouden zijn gekapt en overal staan palmbomen, het is een verschrikkelijk gezicht. De beesten die in het oerwoud leefden zijn weggejaagd of gedood. Oerang-oetangs die toch proberen terug te keren naar hun territorium worden weggejaagd en met kokendhete olie overgoten (en hebben verschrikkelijke brandwonden). De regering en bevolking doen er niets tegen omdat het een grote bron van inkomsten is. Dus de jungle-jeeptocht kreeg een beetje een wrange bijsmaak, doordat grote delen primair regenwoud werden omgekapt. Ook wordt palmolie gebruikt om groene stroom op te wekken: dus hoe groen is groene stroom eigenlijk??
Gelukkig bestaan er op sommige plekken nog wel echt jungle. Guus en ik namen een oude boemeltrein die ons twee uur lang dwars door de jungle reed. We moesten af en toe stoppen omdat er grote stenen op de rails gerold waren. Sterke mannen stapten uit om de rotsblokken te verwijderen, dus Guus ook! Echt een prachtig uitzicht met mooie watervallen en veel groen!!

BRUNEI!
Wat een rijk land! Grote auto's, mooie huizen en een 24 karaat gouden koepelop de moskee. Zelfs de winkelwagentjes zijn van goud! De Sultanheeft een paleis laten bouwen met 1700 kamers, maar met meerdere vrouwen en 35 kinderen heb je dat natuurlijk nodig. Na een snelle berekening bleek eenliter waterduurder dan een liter benzine. Met als gevolg dat je veel ronkende en onbemande autos ziet, zodat de aircolekker blijft draaien. Ik geef ze stiekem geen ongelijkwant het is echt heet hier (35 graden). De mensen zijn supervriendelijk, zo werden wij bij het zoeken naar een bank meteen door een lieve moslima naar de dichtsbijzijnde pinautomaat gereden.


Dit land leeft volgens strenge Islamitische regels, dus Guus en ik hebben gezegd dat we verloofd waren. Anders mochten wij niet samen op 1 kamer slapen. 'Eh, I think you allready know but, you cannot go shower or go to the toilet here in the male building', nou lekker omlopen dus... Alles is strikt gescheiden. Ook alcohol is verboden, met als gevolg dat er na 8 uur 's avonds niets te beleven is.

Ik wistvan vakanties in Turkije dat je helemaal bedekt de moskee in moet, dus ik dacht goed voorbereid te zijn. Ik was volledig ingepakt (in de stikkende hitte) naar de moskee gelopen. Nou dat bleek niet genoeg! Het leek wel Henny Huismans miniplaybackshow, want we werden volledig in de metamorfose gegooid. Jammer dat ze niet zo'n flitsend ei hadden waar je in mocht stappen, maar ze hadden wel een soort gelijk kledingrekje! Daar kwam ik dan met een zwarte overjas tot aan de grond en een zwart kanten hoofddoek. Jammer genoeg mochten we de outfits niet houden.

Ooit heeft de Sultan zijn gekke jongere broertje tot minister van Financien benoemd. Dit is vrij snel weer teruggedraaid,want dat ging niet helemaal goed.... In de tijd dat hij minister was, heeft hij 2000 autos aangeschaft voor persoonlijk gebruik en... een hotel laten bouwen voor 1.1 miljard dollar! Wij wilden eerst alleen een kopje thee gaan drinken dit hotel bestaand uit goud en marmer te zien, maar het begon toch te kriebelen.... willen wij niet een nachtje slapen in dit 5 sterren hotel??? De kamerprijzen liepen van 250 tot 5000 euro per nacht... maar wij zijn echte Hollanders, dus wisten hier ook een korting uit te slepen :P Alles is er van goud of marmer, maar dan ook echt alles.Een 80 meter hoge lobby,buggy-service (golfkarretjes die je overal naartoe rijden), golfbaan, bioscoop, vijf zwembaden en zeven restaurants. Wat fantastisch!

Nu weer even low-budget in Kuala Lumpur voor de laatste twee weekjes!
Veel liefs, Nicolien

PS. Annika, ik mis je!! Smaken de bitterballen en kaas goed :D?

Reacties

Reacties

Suzanne

Hey Nicolien,
Ik heb al jullie verhalen gevolgd en wilde toch nog eens reageren! Wat een heerlijkheid allemaal, ik krijg er zo de reiskriebels van. Met Yael gaat het heel goed, je zult denk ik verbaasd zijn hoe groot ze is geworden. Ze heeft veel meer aandacht voor dingen, je zult het over een paar weekjes zien. Geniet! En wellicht zien we elkaar nog. Liefs Suzanne

saar

oooh boy & girl... wat een fun! die miniplaybackshow outfits! Heb zin in jullie thuiskomsten, tis mooi weest
dikke kussen van bafsa

Anneloes

Een broodje verbrande aap? Dat is wel heel zielig...

Nellie

Geweldig, je verslag met foto's. Nog even genieten en dan.... ja dan zie ik je gelukkig weer. Ik kijk naar je uit!Groetjes en veel liefs van Nellie

Wil Mooij

Hallo Nicolien
Leuk de verhalen over Borneo het blijft nog altijd mijn leukste vakantie land vooral wat betreft de natuur,Herken heel veel uit jou verslag,ook heb ik kennis gemaakt met het ziekenhuis in Borneo moest ook haast niets betalen .Hebje de Kota Kinabalu nog beklommen?Geniet er nog even van deze reis

Theo Hes

Hartelijk gefeliciteerd met je verloving. Ik wil die Guus (geluk) natuurlijk wel ontmoeten.
Van die palmolie is Amafilter rijk geworden, wij hebben er duizenden filters geleverd. Veel van die palmolie wordt geexporteerd o.a. naar Cargill in Amsterdam.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!