naan-en-nico.reismee.nl

Wie goed doet, goed ontmoet!

Na het vertrek van Pieter, wisten wij niet goed welk eiland wij wilden bezoeken. Aangezien wij ook al een beetje 'reismoe' waren (tjezus wat klinkt dat arrogant en verwend), besloten wij voor langere tijd op 1 plek te blijven. Wij als net afgestudeerde psychologen zouden natuurlijk iets voor de medemens kunnen betekenen! Via via kwamen wij bij een project in Bedulu terecht net buiten Ubud (Bali). Deze stichting ofwel 'Yayasan' zorgt dat kinderen die (half)wees of kansarm zijn extra les na schooltijd krijgen. Hier hebben wij ons drie weken op de drie 'down brothers' gericht. Elke keer een half uur berg op en af op onze mountainbike naar de Yayasan, wat tot veel rare blikken van de lokale bevolking leidde. Wij hebben daar drie jongens met het syndroom van Down het Indonesisch alfabet bijgebracht en leren tellen (voor zover dat met ons Indonesisch lukte!). Het grootste deel van de dag bestond uit het sporten en dansen met hen. Ze gingen uit hun dak op Daddy Cool van Boney M: 'You're crazy like a fool, what about daddy cool'. Verder sprongen wij hier en daar bij met Engelse les en dansles geven aan arme kinderen.

Samen met de kinderen van de Yayasan hebben wij het feest 'Oguh Oguh' gevierd in Bedulu. Oguh Oguh is een soort van Balinees oud en nieuw. Dit feest wordt alleen op Bali gevierd en mensen zijn weken bezig met de voorbereiding. Elk dorp maakt de meest enge poppen om de kwade geesten van het oude jaar te verjagen. Zodra de zon onder is gaat een grote optocht vol met poppen van vele meters hoog dwars door het dorp. Deze poppen torsten de sterkste mannen van het dorp op hun rug. Tussen de trommels en grote fakkels liepen wij met het hele dorp mee in onze traditionele sarongs. Min of meer geadopteerd door een van de kinderen van de Yayasan (Neralie) en haar moeder beleefden wij een echte Oguh Oguh! De kinderen (en sommige volwassenen) waren zo ontzettend bang voor deze poppen, de spanning was van hun gezichtjes af te lezen. Dit was een onbeschrijfelijke ervaring!

Deze organisatie heeft vele (Nederlandse) vrijwilligers. Hier ontmoetten wij een Nederlands stel uit Amsterdam: Jelte en Iris. Er was vrijwel meteen een klik! Nadat wij drie weken met hen in Ubud hadden doorgebracht besloten wij met zijn vieren door te reizen naar Komodo! Daarover later meer :D

Liefs Naan & Nico

PS. Nicolien heeft haar ticket een maand verlengt en komt 24 mei weer terug naar NL! Helaas nog een maandje zonder Naan :(

Anneloes

Ooooh dat ziet er weer veeeeel te prachtig uit!

Zo maar langer wegblijven, aaaso!:)

party porc

cousienie, ik geniet van je verhalen...
jeetje nog een maandje langer, gaaf hoor.
Je ziet er goed uit op je foto's.
Geniet er nog maar lekker van
x von deine leibelingscousine petronella

Anne S

Wat een mooie ervaring meiden. Het lijkt me een goede voorbereiding op de komst van Guus! Begrijp wel dat jullie een beetje reismoe worden, jullie hebben al zo veel meegemaakt! Ga er toch nog maar onwijs van genieten. Nico, kijk er naar uit dat je weer terug komt! xxx